Gmina Somonino

Gmina Somonino położona jest w środkowej części województwa pomorskiego, w powiecie kartuskim, na terenie Kaszubskiego Parku Krajobrazowego, u stóp wzniesień, zwanych Wzgórzami Szymbarskimi. Obszar charakteryzuje się urozmaiconą rzeźbą terenu.

Przepływająca przezeń rzeka Radunia tworzy urokliwe zakola, przyciągające amatorów sportów wodnych i wędkarzy. O czystości wód świadczy obecność raków i bogata fauna jezior. Zimą z przyjemnością powitamy Państwa na wyciągach narciarskich, gdzie śnieg leży najdłużej na całym Pomorzu Gdańskim, na wędrówkach na nartach biegowych przez bezkresne zaśnieżone pola oraz na łyżwach i zorganizowanych kuligach.

Powierzchnia: 11.227 ha
Ludność: 8.988
Ilość sołectw: 16

W okresie zimowo - wiosennym i jesienią zapraszamy miłośników ciszy i spokoju. Spacery pośród liści opadających w przepięknych bukowych lasach oraz pełna oczekiwania atmosfera przedwiośnia, kiedy pośród pól tajają ostatnie płaty śniegu to doskonały sposób na spędzenie wolnego czasu.

KULTURA

Na terenie gminy Somonino w 1967 roku rozpoczął swą działalność Gminny Ośrodek Kultury. W placówce prowadzone są zajęcia edukacyjne w zakresie nauki gry na instrumentach, nauki tańca towarzyskiego oraz języków obcych, a także zajęcia związane z rozwojem fizycznym i psychicznym dzieci, zabawy i zawody sportowe (tenis stołowy, szachy).

Od 1992 roku GOK przyjął działalność sportowo - turystyczną.
W ramach tych zadań starano się przygotować teren gminy na przyjęcie turystów: oznakowano szlaki turystyczne czarny i czerwony oraz w pewnym stopniu zagospodarowano punkty widokowe w Ostrzycach (Góra Trzebińska).

W Gminnym Ośrodku Kultury w Somoninie od 3 lat działa zespół folklorystyczny "Mali Hopowianie", który kontynuuje tradycje nieistniejącego zespołu "Hopowianie" Członkami grupy są uczniowie Szkoły Podstawowej w Egiertowie oraz Szkoły Podstawowej i gimnazjum w Somoninie.

"Mali Hopowianie" uświetniają swymi występami lokalne imprezy plenerowe oraz różnego rodzaju spotkania. W chwili obecnej zespół liczy 45 osób.

Gminny Ośrodek Kultury w Somoninie przez cały rok, a zwłaszcza w sezonie letnim organizuje co roku imprezy kulturalne i rekreacyjne, adresowane do mieszkańców oraz turystów goszczących na terenie Kaszub.

ATRAKCJE TURYSTYCZNE

Piękna jest nasza ziemia kaszubska, a gmina Somonino leży niemal w najpiękniejszym jej zakątku, u stóp wzniesień zwanych Wzgórzami Szymbarskimi. Jest to jeden z najbardziej malowniczych obszarów turystycznych Polski. Stanowi część tzw. Szwajcarii Kaszubskiej. Tereny pokryte są lasem mieszanym, wśród którego ukryte jest najwyższe wzniesienie - Wieżyca (leżąca już na terenie gminy Stężyca). Przepływająca przez teren gminy rzeka Radunia urozmaica krajobraz, tworząc prześliczne zakola. Ta największa rzeka Kaszub, zaprasza na swoje wody amatorów spływów kajakowych i wędkarzy. Przybywający do nas turysta ma możliwość przyjemnego spędzenia czasu nad czystymi wodami jezior oraz korzystania z wypoczynku na świeżym, nieskażonym powietrzu. Może podziwiać piękno tej ziemi, przemierzając ją przygotowanymi szlakami turystycznymi: czerwonym 4 km, czarnym 18 km.

Perełką naszej gminy pod względem turystycznym jest letniskowa wieś Ostrzyce. Położona jest nad Jeziorem Ostrzyckim, a na jej przeciwległych krańcach znajdują się punkty widokowe: Trzebińska Góra i Jastrzębia Góra. Na zboczu tej drugiej znajduje się głaz narzutowy, zwany diabelskim kamieniem.

Czyste powietrze zapewnia Ostrzycom położenie wśród lasów. Jest tu rezerwat Ostrzycki Las, który zawiera niespotykany zespół florystyczny, a w nim 7 gatunków storczyków.

W gminie Somonino działalność prowadzi kilka ośrodków wypoczynkowych, pensjonatów i campingów.
Natomiast swojski chleb i smalec można spróbować w barze PIEC CHLEBOWY w Ostrzycach.

TRASY ROWEROWE

Trasa rowerowa "Dookoła Ostrzyc"
Ostrzyce- Goręczyno - Sławki - Rąty - Koszowatka - Ostrzyce

Trasa krótka i niezbyt trudna. Prowadzi przez okoliczne wioski, lasy i wzniesienia z ładnymi widokami. Część trasy biegnie obok Jeziora Ostrzyckiego i Jeziora Trzebno oraz wzdłuż malowniczej rzeki Raduni. We wsi Goręczyno warto zobaczyć piękny barokowy kościół wzniesiony przez Zakon Kartuzów w roku 1631. Większość trasy stanowią drogi polne wymagające roweru górskiego. Tylko jeden odcinek Goręczyno - Sławki (3 km) jest drogą asfaltową lecz o małym natężeniu ruchu.

Trasa rowerowa wokół jezior
Ostrzyce - jezioro Brodno Wielkie - Goręczyno - Ostrzyce

Trasa rowerowa Ostrzyce - Jezioro Brodno Wielkie - Goręczyno - Ostrzyce - o długości 12,5 km. Piękny szlak, miejscami trudny. Odcinek wzdłuż Jezioro Brodno Wielkie jest szczególnie malowniczy i stanowi część Kaszubskiego Czerwonego Szlaku. Są tam miejsca dostępne do wody i nadające się na piknik. Reszta trasy prowadzi przez pagórkowate tereny wiejskie, a jednym odcinku wzdłuż rzeki Raduni. W wiosce Goręczyno można zobaczyć piękny kościół wzniesiony przez Zakon Kartuzów. Połowę trasy stanowią piaszczyste drogi polne. Rower górski jest wskazany.

Trasa rowerowa wzdłuż rzeki
Ostrzyce - Ramleje - Goręczyno - Ostrzyce

Krótka trasa i niezbyt trudna. Prowadzi przez malownicze, pagórkowate tereny wiejskie, a na jednym odcinku wzdłuż rzeki Raduni. W wiosce Goręczyno piękny barokowy kościół wzniesiony przez zakon Kartuzów w roku 1631. Część trasy stanowią piaszczyste, polne drogi. Rower górski jest wskazany.

Trasa rowerowa do Góry Wieżyca
Ostrzyce - Góra Wieżyca - Szymbark - Ostrzyce

Bardzo malownicza trasa i dość trudna na jednym odcinku. Wymaga roweru górskiego. Prowadzi wzdłuż Jeziora Ostrzyckiego, przecina rezerwat leśny wspinając się do Góry Wieżyca (328 m. n.p.m.), najwyższego wzniesienia w północnej Polsce. Na szczycie stoi wieża obserwacyjna o wysokości 35 m., z której widok jest atrakcją turystyczną. Warto pofatygować się na tą górkę. Przejeżdżając przez wieś Szymbark warto zobaczyć neoromański kościół XIX wieku.

Trasa rowerowa "Kamienne Kręgi"

Z parkingu skręcamy w ulicę Raduńską (znak "ślepy zaułek") i docieramy do mostu na rzece Raduni. Widać stąd kilka sztucznie wybudowanych progów o łącznej różnicy poziomów wynoszącej nieco ponad metr. W tym miejscu stał kiedyś młyn.

Dalej skręcamy w prawo, a po chwili w lewo w ulicę Ramlejską. Wspinamy się teraz krawędzią wysoczyzny morenowej na poziom o około 30 metrów wyższy. Za zakrętem po prawej stronie głazowisko - łąka usiana głazami narzutowymi porośniętymi porostami. Po stronie przeciwnej Osiedle Widok, a z tyłu wyłania się Wieżyca wraz ze Wzgórzami Szymbarskimi. Po wjeździe na górę kończy się asfalt. Przy jednym z gospodarstw dorodna lipa. Przy krzyżu skręcamy w prawo. W pobliżu jeden z wielu stawów - oczek występujących na wysoczyźnie w pobliżu Ramlej. Po chwili mijamy następny krzyż.

Dalej droga obsadzona jest topolami. Po prawej stronie niewielka rynna jeziorna zajęta przez mały strumyczek. Przejeżdżamy obok budynku byłej szkoły.

Skręcamy w prawo. Dookoła rozproszona zabudowa Ramlej. Kiedyś istniało tu leśnictwo, jednak od połowy XIX w. lasy były masowo trzebione. Zjeżdżamy po stromym zboczu doliny jednego z dopływów Raduni po odcinku pokrytym asfaltem. Po chwili jednak asfalt kończy się, a pod górę prowadzi kamienista droga. Od wjazdu na górę droga jest już łatwiejsza. Po pięciuset metrach znów zjazd (50 metrów różnicy poziomów). Na wprost widać dolinę Raduni, Somonino i Górne Sławki. Mijamy cmentarz.

Na skrzyżowaniu przy kościele parafialnym skręcamy w lewo w ulicę Kasztelańską. Przy rozwidleniu dróg skręcamy w prawo i jedziemy drogą schodzącą w dół.

Mijamy kwatery agroturystyczne "Kaszubska Strzecha" nad niewielkim prywatnym jeziorem.

Zatrzymujemy się na skrzyżowaniu (drogowskaz "ul. Na Glinach"). Przy drodze stoją hałdy ze znajdującej się tuż obok nieczynnej już odkrywki iłów. Iły były stąd wywożone do położonej w pobliżu cegielni kolejką wąskotorową, która została rozebrana w końcu lat osiemdziesiątych. Aby zobaczyć iły, trzeba skręcić w prawo w boczną drogę (ul. Na Glinach), a potem w lewo na łąkę. Szara "glina" na skarpie odkrywki to właśnie ił. Jedziemy dalej ulicą Kasztelańską. Przy skrzyżowaniu skręcamy w prawo (ul. Ceramiczną).

Przypatrując się uważnie można dostrzec jeszcze stary znak ostrzegający przed pociągiem. To ślad po kolejce wąskotorowej. Mijamy przejazd kolejowy, przejeżdżamy pod wiaduktem i dojeżdżamy do szosy. Skręcamy w prawo.

Siedziba gminy, wieś licząca 2200 mieszkańców. Znajdujemy się w najstarszej części Somonina. Ze skrzyżowania skręcamy w kierunku kościoła i jedziemy do góry (ponad 30 metrów różnicy poziomów). Z lewej strony cmentarz parafialny.

Niewielkie skupisko zabudowań nad okresowym potokiem. Dalej trasa wiedzie lasem. Po około kilometrze wyjeżdżamy na rozległe pola należące do Ecofarmy Kaszubskiej. Po lewej stronie widać dolinę Raduni i Kiełpino.

Zatrzymujemy się przy krzyżu naprzeciw dworku. Od krzyża skręcamy w prawo, kierując się odtąd czarnym szlakiem. Wjeżdżamy w las, dalej droga wiedzie w dół.

To pierwszy cel naszej wycieczki. Ta cicha, malownicza miejscowość położona jest przy wylocie Wąwozu Trątkownickiego nad potokiem Strużka. Prawdopodobnie kiedyś istniała tutaj karczma, prowadził tędy trakt z Kościerzyny do Gdańska. Kierujemy się dalej czarnym szlakiem, który prowadzi mozolnym podejściem z powrotem na wysoczyznę. Dojeżdżamy do rozstaju dróg, na którym znajduje się głaz pochodzący z pobliskich kręgów kamiennych. Odbijamy w lewo, opuszczając czarny szlak.